Γάλα αμυγδάλου

Γάλα αμυγδάλου
Γάλα αμυγδάλου

Το γάλα αμυγδάλου είναι ένα θρεπτικό φυτικό γάλα με πολλά οφέλη για την υγεία. Εδώ και αιώνες χρησιμοποιείται ως εναλλακτική επιλογή του ζωικού γάλακτος. Έχει απαλή, κρεμώδη γεύση, είναι χαμηλό σε θερμίδες και λιπαρά και πλούσιο σε βιταμίνες και ασβέστιο.

Είναι ολόλευκο, μπορείτε να το πιείτε στο ποτήρι, να περιχύσετε με αυτό τα δημητριακά του πρωινού σας, να το χρησιμοποιήσετε για να φτιάξετε κρέμες ζαχαροπλαστικής ή μιλκσέικ. Δεν είναι ένα απλό γάλα, είναι γάλα φτιαγμένο από αμύγδαλα!

Διατροφική αξία
Το γάλα αμυγδάλου είναι πλούσιο σε ασβέστιο, ένα δομικό συστατικό ζωτικής σημασίας για την υγιή κατάσταση των οστών και των δοντιών. Επίσης, βοηθάει στη μετάδοση των νευρικών ερεθισμάτων, προάγει την έκκριση των ορμονών και βοηθάει στις συσπάσεις των μυών κίνησης.

Αποτελεί καλή πηγή πλούσια σε λιποδιαλυτές βιταμίνες, όπως βιταμίνη Α και Ε, οι οποίες δρουν ως αντιοξειδωτικά ενισχύοντας την ανοσία και προστατεύοντας τα κύτταρα και τους ιστούς του σώματος. Η βιταμίνη Α είναι σημαντική για την καλή όραση και βοηθάει στη φυσιολογική ανάπτυξη. Η βιταμίνη Ε είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που συμβάλλει στην καταπολέμηση των ελεύθερων ριζών και διατηρεί το δέρμα υγιές και λαμπερό. Επίσης, βοηθάει στην καλή λειτουργία του ήπατος και βελτιώνει τη λειτουργία του εγκεφάλου. Το γάλα αμυγδάλου είναι επίσης πλούσιο σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, Β2 ή αλλιώς ριβοφλαβίνη, η οποία συμβάλλει στο να απορροφούν τα κύτταρα αποτελεσματικά το οξυγόνο, καθώς και στη σωστή ανάπτυξή τους, αλλά και στην ενυδάτωση του δέρματος. Η βιταμίνη D βοηθάει στην οικοδόμηση γερών οστών, δοντιών, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα, ενώ μειώνει τον κίνδυνο της οστεοπόρωσης και της νόσου του Αλτσχάιμερ.
Επιπλέον, το γάλα αμυγδάλου είναι πλούσιο σε φώσφορο και μαγνήσιο, ενώ μαζί με το ασβέσιο ρυθμίζουν την πίεση του αίματος και είναι απαραίτητα για τη μυϊκή σύσπαση.

Στη δίαιτα
Το γάλα αμυγδάλου είναι η ιδανική επιλογή για όσους κάνουν δίαιτα λόγω της χαμηλής περιεκτικότητάς του σε θερμίδες: 200 ml γάλα αμυγδάλου έχουν μόνο 60 θερμίδες, ενώ είναι χαμηλό σε λιπαρά και σε υδατάνθρακες, μόλις 2 γρ. ανά μερίδα. Επιπλέον, είναι χαμηλό σε λιπαρά, περιέχει μόνο 1,5 γρ. μονοακόρεστα λιπαρά οξέα ή αλλιώς καλά λιπαρά, τα οποία βοηθούν στη μείωση των καρδιακών νοσημάτων, του διαβήτη και στη διατήρηση του σωματικού βάρους.

Ακόμα, θεωρείται ένα από τα καλύτερα υποκατάστατα για τα τρόφιμα που είναι υψηλά σε κορεσμένα λίπη και αυξάνουν τη χοληστερόλη του αίματος. Η συχνή κατανάλωση τροφών με καλά λιπαρά μπορεί να συμβάλει στη μείωση της χοληστερόλης, στη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα και στην καύση του λίπους που αποθηκεύεται στην κοιλιά.
Ιδανική τροφή για χορτοφάγους, για όσους θέλουν να βγάλουν τα λιπαρά από τη διατροφή τους, για όσους δεν αγαπούν -ή το στομάχι τους δεν ανέχεται- το γάλα. Επίσης, είναι πολύ πιο νόστιμο από τις άλλες εναλλακτικές λύσεις (π.χ. από το γάλα σόγιας) και  έχει μόλις 40 θερμίδες το κάθε φλιτζάνι, δηλαδή 3,5 φορές λιγότερες από ένα φλιτζάνι αγελαδινό γάλα! Αν σε όλα αυτά προσθέσετε τις βιταμίνες (Α,Ε ,D ,B) και τα μέταλλα που περιέχει, δεν χρειάζεται κάτι άλλο για να πειστείτε να το δοκιμάσετε.

Στη δυσανεξία στη λακτόζη
Αποτελεί θρεπτική επιλογή για όσους έχουν δυσανεξία στη λακτόζη. Ένα άτομο με δυσανεξία στη λακτόζη δεν είναι σε θέση να αφομοιώσει τα γαλακτοκομικά προϊόντα, λόγω των σημαντικών ποσοτήτων λακτόζης και της φυσική ζάχαρης στο γάλα και τα παράγωγά του. Τα συγκεκριμένα προϊόντα περιέχουν ανεπαρκή ποσότητα του ενζύμου λακτάση, μια ουσία που χρειάζεται το σώμα για να επεξεργαστεί τη λακτόζη. Τα συνήθη συμπτώματα περιλαμβάνουν κοιλιακό άλγος, φούσκωμα και εντερικές διαταραχές.

Στο διαβήτη
Το γάλα αμυγδάλου θεωρείται ιδανικό για τους διαβητικούς, αφού έχει μηδέν χοληστερόλη και ζάχαρη, σε αντίθεση με το αποβουτυρωμένο γάλα,  που περιέχει 5 mg χοληστερόλη και 11 mg ζάχαρη ανά μερίδα.

Στη νεφρική ανεπάρκεια
Τα άτομα που πάσχουν από νεφρική νόσο θα πρέπει να περιορίσουν την πρόσληψη καλίου και φωσφόρου. Το γάλα αμυγδάλου είναι χαμηλό σε κάλιο και φώσφορο σε σχέση με το ζωικό και το γάλα σόγιας, γι’ αυτό και είναι η καλύτερη επιλογή. Θα πρέπει, όμως, να αποφεύγεται από άτομα που έχουν αλλεργία στους ξηρούς καρπούς. Έχει μεγάλη διάρκεια ζωής και από τη στιγμή που παρασκευαστεί, μπορεί να διατηρηθεί μέχρι και μια εβδομάδα στο ψυγείο.

Πού το βρίσκετε
Στο  σπίτι  σας! Γιατί ένα από τα πολλά πλεονεκτήματά του είναι ότι μπορείτε να το φτιάξετε μόνοι σας.

Σπιτική συνταγή για γάλα αμυγδάλου
Υλικά
1 φλιτζ. αμύγδαλα ωμά με τη φλούδα τους
3 φλιτζ. νερό
1 κλωναράκι βανίλια

Εκτέλεση
1. Από το προηγούμενο βράδυ βάζετε σε ένα μπολ τα αμύγδαλα και τα σκεπάζετε με νερό. Τα αφήνετε 8 ώρες να μουλιάσουν. Την επόμενη μέρα τα σουρώνετε, τα ξεπλένετε καλά και τα βάζετε στο μπλέντερ με τα τρία ποτήρια νερό και το κλωναράκι της βανίλιας. Τα χτυπάτε να πολτοποιηθούν για 1 λεπτό περίπου.
2. Πάνω από ένα μεγάλο μπολ βάζετε ένα σουρωτήρι το οποίο έχετε στρώσει με πολλά κομμάτια γάζα και ρίχνετε εκεί το μείγμα από το μπλέντερ. Περιμένετε 5-10 λεπτά να περάσει όσο περισσότερο υγρό γίνεται. Διπλώνετε τη γάζα για να κλείσετε τον πολτό που έχει μείνει και σφίγγετε με τα χέρια σας καλά για να στραγγίσετε ό,τι έχει μείνει. Μεταφέρετε το γάλα σε γυάλινο μπουκάλι και το βάζετε στο ψυγείο για 4-5 μέρες. Το μόνο που χρειάζεται κάθε φορά, πριν το χρησιμοποιήσετε, είναι να ανακινείτε καλά το μπουκάλι.

Tip
Μην πετάτε ό,τι έχει απομείνει στη γάζα από τα αμύγδαλα. Αφού τα απλώσετε σε μια λαδόκολλα σε ταψί και τα στεγνώσετε σε χαμηλό φούρνο, τα περνάτε από το μούλτι μέχρι να γίνουν σκόνη και έχετε ένα υπέροχο λεπτό αλεύρι αμυγδάλου, με το οποίο αντικαθιστάτε μέρος του κανονικού αλευριού όταν φτιάχνετε κέικ ή μπισκότα.
Πηγές: Protagon.gr ,  enter2life.gr

Αναστάσιος Πέτσας, Φαρμακοποιός

About the author