Γρήγορες δίαιτες

Γρήγορες δίαιτες
Γρήγορες δίαιτες

Το καλοκαίρι έφτασε και όλοι σκεφτόμαστε πώς θα απαλλαχτούμε γρήγορα από τα περιττά κιλά. Έτσι, οι περισσότεροι αποφασίζουμε να ακολουθήσουμε μια δίαιτα που υπόσχεται γρήγορη απώλεια βάρους. Κατά πόσο όμως αυτές οι δίαιτες είναι ωφέλιμες για τον οργανισμό μας;

Παρακάτω δίνονται οι πιο γνωστές γρήγορες δίαιτες.

ΧΗΜΙΚΗ ΔΙΑΙΤΑ
Είναι οι δίαιτες που προτείνουν αυξημένη πρόσληψη πρωτεϊνών και λιπών και μειωμένη πρόσληψη υδατανθράκων. Λέγονται χημικές, γιατί προκαλούν πολλές χημικές αντιδράσεις στον οργανισμό, όπως ο σχηματισμός κετονικών σωμάτων. Αυτή η δίαιτα στηρίζεται στο ότι ο οργανισμός αναγκάζεται να χρησιμοποιήσει το λίπος για ενέργεια. εφόσον δε γίνεται πρόσληψη υδατανθράκων. Επιφέρουν γρήγορα αποτελέσματα, όμως αποκλείουν από τη διατροφή πολλά και σημαντικά για την υγεία μας τρόφιμα, όπως είναι τα λαχανικά, τα φρούτα, τα δημητριακά και όλα τα τρόφιμα που περιέχουν υδατάνθρακες. Είναι δύσκολο να ακολουθηθεί, γιατί δεν πρέπει να καταναλώνονται καθόλου υδατανθρακούχα τρόφιμα, διαφορετικά όχι μόνο δε θα συνεχιστεί η γρήγορη απώλεια βάρους, αλλά τα κιλά θα επανέλθουν αρκετά γρήγορα. Αυτές οι δίαιτες δεν πρέπει να ακολουθούνται για μεγάλο χρονικό διάστημα, γιατί μακροπρόθεσμα θα δημιουργήσουν πολλά προβλήματα στον οργανισμό, όπως η αβιταμίνωση. Επιπλέον, δε συνιστώνται για ανθρώπους με καρδιαγγειακά προβλήματα, νεφρικά προβλήματα ή για εκείνους που έχουν αυξημένη χοληστερόλη, καθώς προτείνει αυξημένη πρόσληψη πρωτεϊνών και λιπών και για εκείνους που έχουν προβλήματα δυσκοιλιότητας, επειδή δε γίνεται καθόλου πρόσληψη φυτικών ινών.

ΔΙΑΙΤΑ ATKINS
Ανήκει και αυτή στις χημικές δίαιτες. Έχει την ίδια λογική. Η δίαιτα αυτή δεν απαιτεί τη μειωμένη πρόσληψη ποσότητας ή τη μέτρηση των θερμίδων που θα πάρουμε, απαιτεί όμως συγκεκριμένη ποσότητα υδατανθράκων. Γι’ αυτόν το λόγο και πρέπει να υπάρχει αυτοσυγκράτηση για τα ‘’απαγορευμένα’’ τρόφιμα. Χωρίζεται σε 3 φάσεις. Στην 1η φάση (η φάση αυτή διαρκεί τουλάχιστον 2 εβδομάδες) η πρόσληψη πρωτεΐνης είναι από ψάρι, οστρακοειδή, κοτόπουλο, τυρί, αυγά και λίπη. Επιτρέπονται επίσης χόρτα, σέλινο, αγγούρι, σπαράγγια, μπρόκολο, πιπεριές και πράσινα φασόλια. Απαγορεύονται, τα φρούτα, τα ζυμαρικά, τα δημητριακά, το ψωμί, οι ξηροί καρποί και το αλκοόλ. Στην 2η φάση (μπορεί να διαρκέσει περισσότερο) προσθέτουμε σταδιακά κάποια λαχανικά και ξηρούς καρπούς. Στην 3η φάση (σε αυτήν μπορούμε να μείνουμε περίπου ένα μήνα μετά την απώλεια του επιθυμητού βάρους) μπορούμε να προσθέσουμε 10γρ υδατανθράκων, τα οποία όμως θα πρέπει να κοπούν εάν η απώλεια βάρους σταματήσει. Επιπλέον μπορούμε να καταναλώνουμε δημητριακά ολικής άλεσης και αμυλούχα λαχανικά. Το πλεονέκτημά της είναι η γρήγορη απώλεια βάρους. Ωστόσο μπορεί να προκαλέσει κόπωση, ναυτίες, ζαλάδες και δυσκοιλιότητα, λόγω της μειωμένης πρόσληψης βιταμινών και φυτικών ινών.

ΔΙΑΙΤΑ DUCAN
Προτείνει να τρώμε πρωτεϊνούχα τρόφιμα και χωρίζεται σε τέσσερεις φάσεις.
1η φάση: Διαρκεί 5 με 10 ημέρες και απαιτεί να τρώμε τροφές μόνο με πρωτεΐνες, όπως κρέας, ψάρι, αυγό και γαλακτοκομικά προϊόντα 0%.
2η φάση: Προσθέτουμε σταδιακά τα λαχανικά στη διατροφή μας δηλαδή τη μια μέρα τρώμε μόνο πρωτεΐνη και την άλλη πρωτεΐνη με λαχανικά και διαρκεί μέχρι να φθάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα.
3η φάση: Εφόσον έχουμε χάσει τα κιλά που επιθυμούμε προσθέτουμε σιγά-σιγά τρόφιμα με υδατάνθρακες.
4η φάση: Σε αυτή τη φάση μπορούμε να προσθέσουμε ποικιλία τροφίμων, αρκεί μια φορά την εβδομάδα να τρώμε μόνο πρωτεΐνη (κρέας, ψάρι). Γενικά μοιάζει αρκετά με την δίαιτα Atkins και έχουν τα ίδια πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.

ΔΙΑΙΤΑ ORAC
Είναι μία δίαιτα η οποία στηρίζεται στα οφέλη των αντιοξειδωτικών τροφών, τόσο στην απώλεια βάρους, αλλά και στην ενέργεια που αυτά μας χαρίζουν. Μοιάζει αρκετά με τη Μεσογειακή διατροφή. Στην δίαιτα αυτή γίνεται συνδυασμός αντιοξειδωτικών τροφών οι οποίες καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες στον οργανισμό (ουσίες οι οποίες προκαλούν σοβαρές βλάβες στον οργανισμό μας). Γι’ αυτό έχει θεσπιστεί μια μονάδα μέτρησης, ο δείκτης ORAC, των αντιοξειδωτικών που περιέχει μια τροφή. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να μετράμε πόσες ελεύθερες ρίζες δεσμεύει μια τροφή. Στη διατροφή μας θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται 4000 με 5000 μονάδες ORAC την ημέρα. Τέτοιου είδους τροφές είναι το ελαιόλαδο, το κόκκινο κρασί, το πράσινο τσάι, τα φρούτα, τα λαχανικά και άλλα. Είναι μία διατροφή που μόνο οφέλη μπορεί να προσφέρει στον οργανισμό μας καθώς προτείνει, σε συνδυασμό με τη διατροφή και την άσκηση. Παρέχει αρκετή ενέργεια και ευεξία.

ΧΟΡΤΟΦΑΓΙΚΗ ΔΙΑΙΤΑ
Αποφεύγονται τα ζωικά προϊόντα, ενώ είναι πλούσια σε φρούτα και λαχανικά. Προσλαμβάνουμε πρωτεΐνες φυτικής πηγής κυρίως από τα όσπρια. Τρώμε ποικιλίες φρούτων και λαχανικών, ξηρούς καρπούς, δημητριακά και ζυμαρικά ολικής άλεσης. Είναι πλούσια σε βιταμίνες, όμως είναι δύσκολο να ακολουθηθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα από μη χορτοφάγους.

ΔΙΑΙΤΑ ΧΑΜΗΛΟΥ
ΓΛΥΚΑΙΜΙΚΟΥ ΔΕΙΚΤΗ
H δίαιτα αυτή βασίζεται σε τρόφιμα που έχουν μειωμένη περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες αυξημένου γλυκαιμικού δείκτη. Τροφές με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη, όπως είναι η πατάτα, ανεβάζουν απότομα τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα γι’ αυτό και οι δίαιτα αυτή είναι κατάλληλη για διαβητικούς. Τα οφέλη σε αυτήν τη δίαιτα είναι ότι εδώ δεν αποκλείονται ομάδες τροφίμων, όπως συνέβαινε στις παραπάνω δίαιτες, αλλά ορισμένα τρόφιμα. Επιτρέπονται το κρέας, το ψάρι, το τυρί, το αυγό, τα φρούτα, τα λαχανικά, τα όσπρια και το ελαιόλαδο. Ενώ απαγορεύονται τα γλυκά, τα αναψυκτικά, τα ώριμα φρούτα, το καρπούζι, το αλεύρι και τα παράγωγά
του.

Ρένα Θεοδωροπούλου,
Διατροφολόγος

About the author