Διατροφή που καταπολεμά τον καρκίνο του προστάτη

Διατροφή που καταπολεμά τον καρκίνο του προστάτη
Διατροφή που καταπολεμά τον καρκίνο του προστάτη

Τροφές που λειτουργούν
ως ασπίδα προστασίας
Τα ιχνοστοιχεία, οι βιταμίνες, όπως π.χ. οι βιταμίνες C και Ε και τα φυτοχημικά (π.χ. τα καροτενοειδή, τα φλαβονοειδή, τα φυτοοιστρογόνα και οι isothiocyanates), έχει αποδειχθεί ότι έχουν αντικαρκινικές ιδιότητες. Τα καροτενοειδή, που βρίσκονται κυρίως στα κιτρινο-πορτοκαλί λαχανικά και φρούτα και τα σταυρανθή λαχανικά έχει αποδειχθεί ότι επιβραδύνουν την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων.

Ντομάτα και λυκοπένιο: Το λυκοπένιο είναι ένα καροτενοειδές, που κατά κύριο λόγο βρίσκεται σε ντομάτες και φρούτα, όπως το καρπούζι, το οποίο περιορίζει τη βλάβη σε κυτταρικά μόρια. Η πρόσληψη ντομάτας και τα επίπεδα λυκοπένιου στον ορό του αίματος συνδέονται με μειωμένη συχνότητα εμφάνισης καρκίνου προστάτη ή την εξέλιξη των καρκίνων σε τρεις τελευταίες μελέτες ασθενών.

Το μπρόκολο περιέχει μεγάλες ποσότητες sulforaphanes phytocomponent και ινδόλες, δύο από τα οποία έχουν αντικαρκινικές ιδιότητες, κυρίως στον καρκίνο του προστάτη.

Οι κατεχίνες στο πράσινο τσάι φαίνεται να είναι ισχυρές για την καταπολέμηση των συμπτωμάτων προ του καρκίνου. Οι μελέτες δείχνουν ότι οι άνδρες που κατανάλωναν κατεχίνες σε καθημερινή βάση είχαν πολύ μικρότερο κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου του προστάτη.
Κυρίως, είναι χρήσιμες στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της καλοήθους προστατικής υπερτροφίας. Έτσι, οι άνδρες, που πίνουν τουλάχιστον 1 φλιτζ. τσάι κάθε μέρα, έχουν σημαντικά λιγότερες πιθανότητες εμφάνισης καρκίνου του προστάτη.

Σολομός: Τα ω-3 λιπαρά οξέα είναι απαραίτητα συστατικά για την υγεία του προστάτη και ο σολομός είναι πλούσιος σε αυτά. Οι ειδικοί έχουν ανακαλύψει ότι τα ω-3 λιπαρά οξέα μπορεί να επιβραδύνουν την ανάπτυξη του καρκίνου του προστάτη σε άνδρες που έχουν ήδη την ασθένεια και να βοηθήσει την πρόληψη σε άτομα που δεν έχουν καρκίνο του προστάτη. Η κατανάλωση σολομού, τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, μειώνει τον κίνδυνο καρκίνου του μαστού και του προστάτη, ακόμα και σε άτομα που έχουν γενετική προδιάθεση να αναπτύξουν.

Σόγια: Η σόγια είναι πηγή ισοφλαβονών, που αναστέλλουν την ανάπτυξη τόσο των καλοήθων, όσο και των κακοήθων επιθηλιακών κυττάρων του προστάτη. Σύμφωνα με πολλές μελέτες, μια διατροφή που περιέχει προϊόντα σόγιας, όπως π.χ. το tofu (τυρί σόγιας) έχει συνδεθεί με μειωμένο κίνδυνο καρκίνου του προστάτη.

Ρόδι: Τα ρόδια είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά, ιδιαίτερα ευεργετικά για την υγεία του προστάτη. Μελέτες έχουν δείξει ότι το εκχύλισμα ροδιού σκοτώνει αποτελεσματικά τα καρκινικά κύτταρα. Ο χυμός ροδιού έχει αποδειχτεί πως μειώνει σημαντικά την εξέλιξη του καρκίνου του προστάτη σε άνδρες που έχουν υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση ή είναι ευαίσθητοι στην ακτινοβολία.

Αβοκάντο: Το φρούτο αυτό είναι πλούσιο σε γλουταθειόνη, ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που επιτίθεται στις ελεύθερες ρίζες του σώματος μπλοκάροντας την εντερική απορρόφηση συγκεκριμένων λιπαρών. Ακόμα, παρέχει κάλιο στον οργανισμό (περισσότερο από τις μπανάνες, οι οποίες φημίζονται για την περιεκτικότητά τους σε αυτό το μέταλλο) και αποτελεί πλούσια πηγή βήτα-καροτίνης, η οποία προστατεύει από καρδιαγγειακές παθήσεις και από διάφορα είδη καρκίνου, ειδικά του προστάτη, του στομάχου, των πνευμόνων, του στήθους, της ουροδόχου κύστης και του παχέος εντέρου.

Καρότα: Διάφορες έρευνες μέχρι σήμερα έχουν δείξει ότι η φαλκαρινόλη, ουσία που περιέχεται στα καρότα, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο του καρκίνου, συν του ότι η βήτα καροτίνη ελαττώνει την πιθανότητα εμφάνισης συγκεκριμένων ειδών καρκίνου, όπως του προστάτη.

Kρεμμύδι και σκόρδο: Η κατανάλωση κρεμμυδιού και σκόρδου, αλλά και του πράσου, μπορούν να μειώσουν σημαντικά τον κίνδυνο για καρκίνο του προστάτη, λόγω του ότι περιέχουν συστατικά που αυξάνουν τη δραστηριότητα των απρόσβλητων κυττάρων που καταπολεμούν τον καρκίνο, εμποδίζοντας τις καρκινογενείς ουσίες να εισέλθουν στα υγιή κύτταρα, ενώ ταυτόχρονα καθυστερούν την ανάπτυξη όγκων.

Βατόμουρα: Όλα τα φρούτα της οικογένειας (βατόμουρα, σμέουρα, μύρτιλλα, κράνα, φράουλες κ.λπ.) είναι πλούσια σε ελαγικό οξύ, ένα από τα πιο ισχυρά αντιοξειδωτικά που εμποδίζουν την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων σε μορφές καρκίνου, όπως αυτή του προστάτη.

Μια δίαιτα που είναι υψηλή σε κορεσμένα λιπαρά από κρέας και τυριά, αλλά ταυτόχρονα πτωχή σε φρούτα και λαχανικά, έχει αποδειχτεί ότι αποτελεί προδιαθεσικό παράγοντα για την εμφάνιση του καρκίνου του προστάτη. Ένα στοιχείο που έχει ενοχοποιηθεί ιδιαίτερα είναι το ψήσιμο στο γκριλ. Για αυτόν το λόγο, προτείνεται η αποφυγή του ψημένου με αυτόν τον τρόπο κρέατος.

Γενικές Οδηγίες
Επιλέξτε μια διατροφή χαμηλή σε λιπαρά.
Τρώτε κυρίως φυτικής προέλευσης λίπος και αποφύγετε τα ζωικά λιπαρά.
Αυξήστε την ποσότητα των φρούτων και των λαχανικών που τρώτε καθημερινά.
Τρώτε ψάρια.
Μειώστε την ποσότητα των γαλακτοκομικών προϊόντων που τρώτε καθημερινά.
Πίνετε πράσινο τσάι.
Δοκιμάστε να προσθέσετε τη σόγια στη διατροφή σας.
Πίνετε αλκοόλ με μέτρο, αν όχι καθόλου.
Διατηρήστε ένα υγιές βάρος.

Ενδεικτικά: Ημερήσιο Διαιτολόγιο για άτομα που πάσχουν από προστάτη.

ΠΡΩΙΝΟ
1. 1 φλιτζάνι ζεστό νερό με 1 μεγάλη κουταλιά της σούπας χυμό αλόης και μέλι, και μετά από 10’ – ­15’, χυμό μισού λεμονιού
2. Ένα μπολάκι με γάλα, νιφάδες κεχριού, φύτρο και πίτουρο σταριού, αποξηραμένα μούρα, γκότζι (έχουν καροτενοειδή), λίγους ξηρούς καρπούς (μείγμα κολοκυθόσπορου, καρυδιών, φουντουκιών) και μισή μεζούρα πρωτεΐνη από κολοκυθόσπορο
3. Ένα φλιτζάνι αφέψημα τσουκνίδας

ΔΕΚΑΤΙΑΝΟ
4 καρύδια Βραζιλίας (Pecan), ένα ξινόμηλο, 1?2 κεσεδάκι κεφίρ και 5 πυρήνες βερίκοκου.

ΜΕΣΗΜΕΡΙΑΝΟ
Ένα μεγάλο πιάτο με μπρόκολο (στον ατμό), κουνουπίδι, λάχανο ή λαχανάκια με λίγο ελαιόλαδο ή άλλη πράσινη σαλάτα λαχανικών.
Μια μέτρια μερίδα σαρδέλα ψητή ή σολομό ψητό με ελαιόλαδο,­ κολοκυθέλαιο και μυρωδικά.
Ένα μέτριο κρίθινο παξιμαδάκι.
5 πυρήνες βερίκοκου.

ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΟ
Ένα μικρό γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά, φύτρο σταριού, κολοκυθόσπορο και φρέσκο ρόδι ή άλλο κόκκινο φρούτο ή ­ μούρο.

ΒΡΑΔΙΝΟ
Μια μικρή σαλάτα λαχανικών ωμών ή βρασμένων, μισή μεζούρα πρωτεΐνη από κολοκυθόσπορο και ένα φλιτζάνι τσάι (πράσινο μαζί με τσουκνίδα).

*** Χρησιμοποιήστε τα προτεινόμενα μπαχάρια, σκόρδο, κρεμμύδι και βότανα, όπου μπορείτε, σε όλα τα γεύματά σας.

Ελένη Χρυσοπούλου
Φαρμακοποιός

Πηγές
E.L. (2005) Role of diet in prostate cancer development and progression. J. Clin.Oncol. 23, 8152–8160. Darlington
S. (2008) Green tea consumption and prostate cancer risk in Japanese men: a prospective study.
Am. J. Epidemiol. 167, 71–77. Peters, U.
Beliveau Richard, Gingras Denis, «Τροφές που καταπολεμούν τον καρκίνο», Μοντέρνοι Καιροί, 2010, www.iatronet.gr, www.vita.gr

http://www.bioathens.com/index.php?option=com_content&view=article&id=992:prostatis­kai-botana&catid=14:botana&Itemid=19

http://www.lifeextension.gr/el/master/products/detail/73

About the author