Ισχιαλγία Οσφυαλγία Μάθετε να τις ξεχωρίζετε

Ισχιαλγία Οσφυαλγία  Μάθετε να τις ξεχωρίζετε
Ισχιαλγία Οσφυαλγία  Μάθετε να τις ξεχωρίζετε

Η ισχιαλγία μαζί με την οσφυαλγία αποτελούν κοινά προβλήματα που όλοι μας έχουμε αντιμετωπίσει τουλάχιστον μια φορά στη ζωή μας. Οι δύο αυτές νόσοι μπορεί να συνυπάρχουν, αλλά συχνότερα εκδηλώνονται μεμονωμένα. Στο άρθρο αυτό θα διαχωρίσουμε τους όρους και θα αναλύσουμε τα αίτια και τα συμπτώματα αυτών.

Ως ισχιαλγία ορίζεται κάθε είδους πόνος που εκτείνεται κατά μήκος του ισχιακού νεύρου και αποτελεί μία από τις συνηθέστερες μορφές πόνου. Η ισχιαλγία οφείλεται στην πίεση μίας ρίζας του ισχιακού νεύρου που δημιουργείται είτε από κήλη ενός μεσοσπονδύλιου δίσκου, είτε από τη μετακίνηση των οστών στην οσφυϊκή μοίρα της σπονδυλικής στήλης προκαλώντας φλεγμονή, πόνο και μούδιασμα στο προσβεβλημένο πόδι. Εμφανίζεται κυρίως σε άτομα ηλικίας 30 έως 50 ετών, ενώ αρκετά συχνά παρουσιάζεται και σε εγκυμονούσες γυναίκες, λόγω της επιπλέον πίεσης που ασκείται στο ισχιακό νεύρο.

Τα συμπτώματα μπορεί να εμφανιστούν ξαφνικά ή σταδιακά μετά από κάποια απότομη κίνηση, σήκωμα βάρους ή κάποιο τραυματισμό, σε ολόκληρο το πόδι ή σε μέρος αυτού (στην κνήμη ή στα δάχτυλα). Η διάρκεια και η ένταση του πόνου είναι πιθανό να διαφέρει από άτομο σε άτομο, καθώς εξαρτάται και από τα αίτια που προκάλεσαν την κατάσταση αυτή.

Πιο αναλυτικά, τα αίτια της ισχιαλγίας είναι τα εξής:
Κακή στάση σώματος
Καθιστική ζωή
Εγκυμοσύνη
Παχυσαρκία
Ύπνος σε πολύ μαλακό στρώμα
Παλαιότερος τραυματισμός
Χρήση ψηλών τακουνιών
Ολίσθηση δίσκου
Συμπτώματα
Τα συνηθέστερα συμπτώματα αναφέρονται παρακάτω και μπορεί να διαρκέσουν από μερικές ημέρες μέχρι και εβδομάδες.
Πόνος που ξεκινά από το κάτω μέρος της πλάτης και μπορεί να φτάσει στο κάτω μέρος του ποδιού, περνώντας μέσα από τους γοφούς και τους γλουτούς. Ο πόνος αυτός επιδεινώνεται όταν το άτομο κάθεται ή όταν κάνει κάμψεις, όταν τεντώνεται, όταν φτερνίζεται, ακόμα και όταν βήχει. Συνήθως, προσβάλλει τη μία πλευρά.
Κάψιμο ή μούδιασμα που προκαλούν δυσκολία στο περπάτημα.
Οξύς πόνος που μπορεί να δυσκολέψει το άτομο να σταθεί όρθιο.

Τρόποι αντιμετώπισης
Θερμά και ψυχρά επιθέματα/
κρέμες. Η χρήση θερμών ή ψυχρών επιθεμάτων στην προσβεβλημένη περιοχή για 20 λεπτά κάθε 2 ώρες μπορεί να ανακουφίσει αρκετά από τα συμπτώματα. Εναλλακτικά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κρέμες ή gel που μπορούν να προσφέρουν το ίδιο αποτέλεσμα.

Φαρμακευτική αγωγή. Τα απλά αναλγητικά, όπως η παρακεταμόλη,  μπορούν να προσφέρουν άμεση ανακούφιση από τον πόνο. Τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη, όπως η δικλοφενάκη, η ιβουμπροφαίνη και η ναπροξένη μπορούν να έχουν μια πιο ισχυρή δράση.

Φυσιοθεραπείες. Ανάλογα με την κατάσταση του ατόμου, ένας φυσιοθεραπευτής θα μπορέσει να προσφέρει ανακούφιση από τον πόνο χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες ασκήσεις.

Ενέσεις. Σε ορισμένες σοβαρές περιπτώσεις, ο γιατρός μπορεί να συστήσει στον ασθενή την έγχυση στεροειδών μέσα στην περιοχή της σπονδυλικής στήλης με σκοπό τη μείωση της φλεγμονής.

Χειρουργική επέμβαση. Σε περιπτώσεις όπου η ισχιαλγία οφείλεται σε κήλη δίσκου, και όταν αυτή προκαλεί έντονο πόνο μετά από την πάροδο 4-6 εβδομάδων, η χειρουργική επέμβαση αποτελεί μια ιδανική λύση. Ο χειρούργος θα απομακρύνει ένα τμήμα της κήλης δίσκου, ώστε να αποσυμπιεστεί το ισχιακό νεύρο (μικροδισκεκτομή).

Η οσφυαλγία αναφέρεται στον πόνο της μέσης, δηλαδή στην περιοχή μεταξύ των κάτω ορίων του θωρακικού κλωβού και των γλουτιαίων πτυχών, και μπορεί να αντανακλάται στους μηρούς. Συχνά, ξεκινά σαν εκφύλιση σε έναν ή περισσότερους μεσοσπονδύλιους δίσκους και έπειτα ακολουθεί η εκφύλιση των σπονδυλικών αρθρώσεων, που προκαλεί αστάθεια και στένωση του σπονδυλικού σωλήνα. Τα συμπτώματα εμφανίζονται ξαφνικά μετά από κάποια απότομη κίνηση ή σήκωμα βάρους, ακόμα και χωρίς ιστορικό τραυματισμού.

Ανάλογα με τη διάρκεια του πόνου, η οσφυαλγία διακρίνεται σε:
Οξεία οσφυαλγία, που έχει διάρκεια μικρότερη από 6 εβδομάδες και αντιστοιχεί στο 85% όλων των περιστατικών οσφυαλγίας.
Υποξεία οσφυαλγία, που  έχει διάρκεια 6 έως 12 εβδομάδες και αντιστοιχεί στο 10% όλων των περιστατικών οσφυαλγίας.
Χρόνια οσφυαλγία, που έχει διάρκεια μεγαλύτερη των 12 εβδομάδων και αντιστοιχεί στο 5% όλων των περιστατικών οσφυαλγίας.

Τα αίτια της οσφυαλγίας διακρίνονται σε:
“Μηχανικά” αίτια
Μυοσυνδεσμική βλάβη
Οστεοαρθρίτιδα της οσφυϊκής μοίρας της σπονδυλικής στήλης
Δισκοκήλη
Σπονδυλολίσθηση
Στένωση του σπονδυλικού σωλήνα
Διάχυτη ιδιοπαθής σκελετική υπερόστωση
Οροαρνητικές σπονδυλαρθρίτιδες
Αγκυλωτική σπονδυλαρθρίτιδα
Ψωριασική αρθρίτιδα
Αντιδραστική αρθρίτιδα
Εντεροπαθητική αρθρίτιδα
Μη διαφοροποιημένη οροαρνητική σπονδυλαρθρίτιδα
Οστεοπόρωση
Μικροβιακοί παράγοντες
Νεοπλασματικά νοσήματα
Καλοήθη (οστεοειδές οστέωμα)
Κακοήθη (πολλαπλούν μυέλωμα, μεταστάσεις στους σπονδύλους)
Αιματολογικά νοσήματα
Αιμοσφαιρινοπάθειες
Διάφορες άλλες παθήσεις
Ινομυαλγία
Νόσος του Paget
Ανεύρυσμα της κοιλιακής αορτής
Ψυχιατρικές παθήσεις

Επιβαρυντικοί παράγοντες για την
εμφάνιση οσφυαλγίας
Γυναικείο φύλο
Ηλικία (μεγαλύτερη των 50 ετών)
Χειρωνακτικά επαγγέλματα
Σήκωμα βάρους με λάθος θέση σώματος
Λανθασμένος τρόπος καθίσματος
Παχυσαρκία

Θεραπευτική αντιμετώπιση
Κατάκλιση/ ξεκούραση
Αναλγητικά φάρμακα (παρακεταμόλη)
Μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα (ιβουμπροφαίνη, ναπροξένη)
Τοπική εφαρμογή θερμών επιθεμάτων
Μυοχαλαρωτικά φάρμακα
Τοπικές εγχύσεις γλυκοκορτικοειδών (κορτιζόνης) και τοπικού αναισθητικού (επισκληρίδιες και παρασπονδυλικές εγχύσεις)
Ασκήσεις ενδυνάμωσης μυών (yoga, pilates, κολύμβηση)
Ιατρικός βελονισμός
Φυσικοθεραπείες
Χρήση ορθοπεδικής ζώνης
Χειρουργική επέμβαση

Χρήσιμες συμβουλές
Μη σκύβετε με τεντωμένα γόνατα.
Ακολουθείτε σωστές τεχνικές άρσης βάρους (γόνατα σε κάμψη και ίσιος κορμός).
Μην ανασηκώνεστε στρίβοντας το σώμα.
Διατηρήστε φυσιολογικό σωματικό βάρος.
Διατηρήστε σωστή στάση σώματος όταν κάθεστε, όταν εργάζεστε ή όταν οδηγείτε.
Μην γυμνάζεστε όταν πονάτε.
Όταν περπατάτε να φοράτε αναπαυτικά παπούτσια και να αποφεύγετε τόσο τα ψηλοτάκουνα όσο και τα εντελώς ίσια παπούτσια.
Σε περίπτωση που σας ενοχλεί η μέση σας, ξεκουραστείτε για λίγα λεπτά. Κρατηθείτε από κάπου σταθερά και καθίστε στα πόδια σας. Καθίστε κάπου και σκύψτε εμπρός, με τέτοιον τρόπο που το κεφάλι σας να ακουμπήσει στο γόνατό σας. Μείνετε στη θέση αυτή για 3-5 λεπτά.

Μαργαρίτα Φατσέα, Φαρμακοποιός

Πηγές: www.organiclife.gr, www.iatronet.gr, www.iatropedia.gr, www.hygeia.gr, www.neurocenter.gr, www.elire.gr, www.onmed.gr, www.vita.gr, www.runningmagazine.gr, www.wikipedia.gr

About the author