Καλοκαίρι και συμπληρώματα διατροφής

Καλοκαίρι και συμπληρώματα διατροφής
Καλοκαίρι και συμπληρώματα διατροφής

Πόσες όμορφες σκέψεις κρύβει η λέξη «καλοκαιράκι»; Κλείστε τα μάτια και αφεθείτε… Καταγάλανες παραλίες, ξεκούραση και χαλάρωση μακριά από το άγχος της πόλης και της καθημερινότητας, ξέγνοιαστες στιγμές χαράς και ευτυχίας κάτω από μια ομπρέλα, σε κάποια χρυσαφένια αμμουδιά!

Ωστόσο η υπεριώδης ακτινοβολία (δηλαδή οι ακτίνες UVA και UVB) ευθύνεται για τις περισσότερες αντιδράσεις του δέρματός μας στον ήλιο. Η υπερβολική έκθεση στον ήλιο ενεργοποιεί τις ελεύθερες ρίζες και τα βλαπτικά ένζυμα του δέρματος, οδηγώντας σε πρόωρη γήρανση, ρυτίδες, κηλίδες, ερεθισμούς, ξηρότητα, όλα σημάδια φωτογήρανσης. Η σωστή χρήση του αντηλιακού, λοιπόν, κρίνεται απαραίτητη, ειδικά τους πολύ ζεστούς καλοκαιρινούς μήνες. Προτιμήστε αντηλιακά με υψηλό δείκτη προστασίας και ευρέως φάσματος, ανάλογα με τον φωτότυπό σας. Μην ξεχνάτε να φορέσετε την αντηλιακή σας προστασία 30’ πριν την έκθεση στον ήλιο και φυσικά να επαναλαμβάνετε τη χρήση σε τακτά χρονικά διαστήματα, μετά από κολύμβηση ή σκούπισμα με πετσέτα ή ακόμη και όταν βρίσκεστε κάτω από την ομπρέλα.
Το αντηλιακό είναι το πρωταρχικό μέτρο προστασίας από την υπεριώδη ακτινοβολία, χωρίς ωστόσο να είναι και το μοναδικό. Ποιος είναι λοιπόν ο δεύτερος σημαντικότερος σύμμαχος μας; Σαφώς η διατροφή μας!
Οι πρωτεΐνες, οι απαραίτητες βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, καθώς και η κατανάλωση επαρκούς ποσότητας υγρών είναι αρωγοί για ένα δέρμα υγιές, λαμπερό και περισσότερο ανθεκτικό στον ήλιο. Ουσίες που εξουδετερώνουν τις βλαβερές ελεύθερες ρίζες, γνωστές ως αντιοξειδωτικές, είναι η κύρια γραμμή άμυνας απέναντι στις υπεριώδεις ακτίνες. Ας τις δούμε λοιπόν αναλυτικά.

Ασκορβικό οξύ ή αλλιώς βιταμίνη C
Είναι η πιο γνωστή απ’ όλες τις βιταμίνες, καθώς λαμβάνει μέρος σε αμέτρητες διαδικασίες μεταβολισμού. Σε ό,τι αφορά στο δέρμα, είναι απαραίτητη για τη σύνθεση του κολλαγόνου, της βασικότερης δομικής πρωτεΐνης του. Δρα συνεργικά με άλλες αντιοξειδωτικές ουσίες, εξουδετερώνοντας τις ελεύθερες ρίζες που ευθύνονται για την καταστροφή των επιδερμικών κυττάρων. Έρευνες έχουν δείξει ότι βοηθάει στη μείωση των νεοπλασμάτων που οφείλονται στην έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία, και, συνδυασμένη με αντηλιακά φίλτρα, βελτιώνει την προστασία από τον ήλιο.

Τοκοφερόλη ή βιταμίνη E
Έχει χαρακτηριστεί ως η βιταμίνη σούπερ σταρ, ενάντια στις βλάβες που μπορεί να προκαλέσει ο ήλιος και όχι άδικα, εφόσον βοηθάει στην αναγέννηση των ιστών. Σε συνδυασμό με τη βιταμίνη C, η οποία διευρύνει τις αντιοξειδωτικές ικανότητες της τοκοφερόλης, διασφαλίζει την προστασία του δέρματος, την πρόληψη της γήρανσης και την ενίσχυση της αντοχής του στην ηλιακή ακτινοβολία.

Ρετινόλη ή βιταμίνη Α
Είναι αποδεδειγμένα το μοναδικό συστατικό αντιγήρανσης, παίζοντας αποφασιστικό ρόλο στην κυτταρική λειτουργία. Η καθημερινή λήψη βιταμίνης Α βοηθά τα κύτταρα του ανοσοποιητικού να διατηρούν το δέρμα υγιές και πιο ανθεκτικό, ενώ παράλληλα βοηθάει στην ανασύσταση του κολλαγόνου και της ελαστίνης. Η προβιταμίνη Α ή διαφορετικά το β-καροτένιο, ενεργεί ως φυσικό αντηλιακό με άμεση φωτοπροστατευτική δράση. Τα καροτινοειδή, ως πρόδρομα μόρια της βιταμίνης Α, έχουν πολλές βιοχημικές δραστηριότητες, μεταξύ των οποίων η κυριότερη είναι η ισχυρή αντιοξειδωτική τους προστασία.

Ριβοφλαβίνη ή βιταμίνη Β2
Έχει παρόμοια λειτουργία με τη βιταμίνη Α, με τη μόνη διαφορά ότι δεν είναι η ίδια αντιοξειδωτική ουσία. Ωστόσο δρα ως καταλύτης στην αντίδραση που παράγει τα αντιοξειδωτικά στο σώμα μας. Είναι ιδιαίτερα σημαντική, γιατί συμβάλλει στην ανανέωση των κυττάρων και στη σφριγηλότητα της επιδερμίδας μας.

Ψευδάργυρος και σελήνιο
Δυο ιδιαίτερα σημαντικά ιχνοστοιχεία που ενισχύουν την υγεία της επιδερμίδας διατηρώντας το κολλαγόνο και την ελαστίνη του δέρματος ανέπαφα από την επίδραση των ακτίνων. Παράλληλα μειώνουν την καταστροφική επίδραση της υπεριώδους ακτινοβολίας. Έλλειψή τους εγκυμονεί εμφάνιση καρκίνου του δέρματος.

Λυκοπένιο
Είναι υπεύθυνο για το κόκκινο χρώμα πολλών λαχανικών και φρούτων, όπως η ντομάτα και το καρπούζι. Έχει αποδειχθεί ότι προστατεύει το δέρμα από τις ακτίνες UV και από τα εγκαύματα που μπορεί να προκληθούν από τον ήλιο. Σύμφωνα με έρευνες, 16mg λυκοπενίου μπορούν να αυξήσουν την προστασία μας στον ήλιο κατά 30%! Το σημαντικό αυτό θρεπτικό συστατικό θα το βρείτε άφθονο στις ντομάτες, στα βερίκοκα και στο καρπούζι.

Λουτεΐνη και ζεαξανθίνη
Πρόκειται για δύο καροτενοειδή που δρουν προστατευτικά κυρίως στα μάτια, αλλά και στο δέρμα. Βρίσκονται σε πράσινα φυλλώδη λαχανικά, όπως το σπανάκι και το μπρόκολο, αλλά και στα αυγά. Κατά βάση συγκεντρώνονται στην ευαίσθητη περιοχή της ωχράς κηλίδας του ματιού. Εκεί δημιουργούν ένα είδος «παγίδας» που απορροφά το φως εμποδίζοντάς το να δημιουργήσει καταστρεπτικές ελεύθερες ρίζες.

Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι η λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος διατροφής θα πρέπει να γίνει τουλάχιστον ένα μήνα πριν την έκθεση στον ήλιο, ώστε ο οργανισμός να προετοιμάσει τη γραμμή άμυνάς του απέναντι στις υπεριώδεις ακτίνες.

Θωρακίστε, λοιπόν, το σώμα και κυρίως το δέρμα σας με τις απαραίτητες βιταμίνες και απολαύστε χωρίς άγχος τους όμορφους αυτούς μήνες του καλοκαιριού! Καλό καλοκαίρι!

Χρυσάνθη Φετινίδου,
Φαρμακοποιός

About the author