Μυστικά για υγιή και λαμπερά μαλλιά

Μυστικά για υγιή και λαμπερά μαλλιά
Μυστικά για υγιή και λαμπερά μαλλιά

 

Οι πρόγονοι μας έλεγαν “είσαι ό,τι τρως” κι απ’ ό,τι δείχνει η βιβλιογραφία, δεν είχαν και άδικο.
Η διατροφή επηρεάζει το πώς λειτουργεί ο οργανισμός μας εκ των έσω, επηρεάζει όμως και αυτό που φαίνεται: την επιδερμίδα μας, τα νύχια μας, αλλά και το τριχωτό της κεφαλής μας. Καθώς το τριχωτό της κεφαλής μας απαρτίζεται από εκατομμύρια τρίχες, των οποίων τα δομικά συστατικά είναι μέταλλα, ιχνοστοιχεία και βιταμίνες, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι μερικά συστατικά της διατροφής μας αποθηκεύονται στα μαλλιά μας και επηρεάζουν και την υγεία τους. Συνεπώς, η βέλτιστη συγκέντρωση των δομικών συστατικών της τρίχας βελτιώνει την ποιότητά της, την αντοχή της, το περιβάλλον στο οποίο αναπτύσσεται, αλλά και τη δομή της.

Το υγιές μαλλί εξαρτάται από την ικανότητα του σώματος να κατασκευάσει έναν υγιή άξονα για την τρίχα, όπως και από την υγεία του δέρματος και των θυλακίων. Η τρίχα αποτελείται από δύο βασικά συστατικά: την κερατίνη και το νερό. Το χρώμα των μαλλιών που έχουμε καθορίζεται από δύο πρωτεϊνες την ευμελανίνη και τη φαιομελανίνη. Τα σκούρα μαλλιά έχουν πιο πολλή ευμελανίνη, ενώ τα ξανθά πιο πολλή φαιομελανίνη. Κάθε τρίχα αποτελείται από 3 στρώματα:

1. Το στρώμα, που βρίσκεται στον πυρήνα, το οποίο δεν επηρεάζεται από τα προϊόντα περιποίησης και styling των μαλλιών.
2. Το φλοιό, ο οποίος περιέχει τη χρωστική ουσία και μπορεί να αλλοιωθεί από τις βαφές, το ντεκαπάζ κ.τλ.
3. Το εξωτερικό στρώμα στο οποίο φαίνεται η υγεία και η λάμψη των μαλλιών.

Ποια θρεπτικά συστατικά, όμως, επηρεάζουν τη θρέψη της τρίχας και τι διατροφή μπορούμε να ακολουθούμε, για να έχουμε υγιή και λαμπερά μαλλιά;
1)Βιταμίνη Α και καροτενοειδή: τα αντιοξειδωτικά αυτά δημιουργούν ένα υγιές περιβάλλον για την ανάπτυξη της τρίχας. Η έλλειψη της βιταμίνης Α διακόπτει την ανάπτυξη της τρίχας και σε ακραίες περιπτώσεις οδηγεί σε αποχρωματισμό. Περιέχεται στα λιπαρά ψάρια, το κρέας, το γάλα, στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, στο καρότο, στο βερίκοκο και στο ροδάκινο.
2)Βιταμίνη C: ισχυρό αντιοξειδωτικό και απαραίτητη προϋπόθεση για τη σύνθεση του κολλαγόνου που βρίσκεται σε όλους τους ιστούς της επιδερμίδας. Καλές πηγές θεωρούνται τα εσπεριδοειδή, το ακτινίδιο, η πιπεριά.
3)Βιταμίνη Ε: προωθεί την κυκλοφορία στο τριχωτό της κεφαλής, ενώ θωρακίζει τις μεμβράνες της τρίχας από τη δράση οξειδωτικών. Περιέχεται σε καλής ποιότητας έλαια, σπόρους, ξηρούς καρπούς.
4)Βιοτίνη(σύμπλεγμα βιταμινών Β): βοηθάει στην παραγωγή κερατίνης, ενώ παίζει ρόλο στην πρόληψη της τριχόπτωσης και στην παραγωγή νέων τριχών. Περιέχεται στα δημητριακά ολικής άλεσης, στους κρόκους αυγών, στο συκώτι και στο γάλα.
5)Βιταμίνη Β12 – Σίδηρος – Φολικό οξύ: και τα 3 αυτά συστατικά ενισχύουν τη θρέψη της τρίχας, καθώς συμβάλλουν στη μεταφορά αίματος και οξυγόνου. Καλές πηγές θεωρούνται τα αυγά, το συκώτι, τα ψάρια, τα πουλερικά, τα αποξηραμένα φρούτα και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά.
6)Χαλκός: προλαμβάνει την απώλεια μαλλιών, καθώς και ανωμαλίες στη δομή και το χρώμα της τρίχας. Περιέχεται σε οστρακοειδή, συκώτι, πράσινα λαχανικά και δημητριακά ολικής άλεσης.
7)Ψευδάργυρος: η ανεπάρκειά του μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα ξηρά και λιπαρά μαλλιά, μαλλιά εύθραυστα, αλλά και αραιά. Περιέχεται σε θαλασσινά και οστρακοειδή, στους ηλιόσπορους, στο κόκκινο κρέας και στο σπανάκι.
Ακολουθώντας λοιπόν, μια διατροφή ποικίλη και πλούσια σε φρέσκα λαχανικά, φρούτα εποχής, σπόρους, έλαια, ψάρια, αλλά και άπαχα κρεατικά, τη λεγόμενη, δηλαδή, Μεσογειακή Διατροφή, έχουμε εξασφαλισμένα όλα τα θρεπτικά συστατικά που προαναφέρθηκαν, ενώ οι ελλείψεις και οι ανεπάρκειες είναι σπάνιες.

Κάποια επιπλέον tips, για να ακολουθήσουμε μαζί με τη μεσογειακή διατροφή, ώστε να έχουμε υγιή και λαμπερά μαλλιά, είναι τα εξής:
1)Δε δένουμε πολύ σφιχτά τα μαλλιά μας: τα πολύ σφιχτά δεσίματα ταλαιπωρούν τα μαλλιά και μπορεί να προκαλέσουν τριχόπτωση. Προτιμήστε χαλαρές αλογοουρές και οπωσδήποτε λύστε τα το βράδυ, πριν κοιμηθείτε. Επιλέξτε φαρδιά λαστιχάκια και ακόμα καλύτερα δοκιμάστε διαφορετικά “πιασίματα”, ώστε να μην τραβάτε κάθε φορά τις ίδιες τούφες.
2)Προστασία από τον ήλιο: η ξηρότητα των μαλλιών μας το καλοκαίρι, το ξεθώριασμα του χρώματος είναι αποτέλεσμα της υπεριώδους ακτινοβολίας. Καλό είναι, λοιπόν, να τα καλύπτουμε με ένα καπέλο ή μαντήλι και να τα ψεκάζουμε με ειδικό αντηλιακό spray, που τα προστατεύει από τις ακτίνες UVA και UVB.
3)Μην το παρακάνετε με το styling και όποτε σας δίνεται η δυνατότητα, αφήστε τα μαλλιά σας να στεγνώσουν φυσικά. Το πιστολάκι δημιουργεί ξηρότητα, ταλαιπωρεί τις άκρες και ευθύνεται για την απώλεια χρώματος. Γενικά, προτιμήστε τον κρύο αέρα στο πιστολάκι και χρησιμοποιήστε το σίδερο μόνον, αν είναι εντελώς στεγνά.
4)Χτενιστείτε σωστά: το πρωινό βούρτσισμα βοηθάει στο να φύγουν τα υπολείμματα του styling, τα νεκρά κύτταρα και οι σκόνες. Προτιμήστε βούρτσα με φυσική τρίχα και όχι μεταλλική ή πλαστική.
5)Μην το παρακάνετε με τα λουσίματα και χρησιμοποιείστε χλιαρό νερό κατά το ξέβγαλμα.
6)Κόβετε συχνά τις άκρες περίπου κάθε δέκα εβδομάδες. Αν ταλαιπωρείτε τα μαλλιά σας καθημερινά με styling, πιθανότερο είναι να χρειάζεστε πιο συχνές επισκέψεις.
7)Πίνετε 6-8 ποτήρια νερό, καθώς τα μαλλιά περιέχουν νερό σε ποσοστό 25%. Η μη επαρκής κατανάλωσή του οδηγεί σε ξηρά και αφυδατωμένα μαλλιά.
8)Καλό είναι μια φορά τη βδομάδα να κάνουμε μια μάσκα τροφής και ομορφιάς στα μαλλιά μας, όπως με φυσικό ελαιόλαδο, αβοκάντο, κρόκους αυγών και μέλι.
Κλείνοντας, μπορούμε να πούμε πως ακολουθώντας μια υγιεινή, μεσογειακή διατροφή έχουμε πολλαπλά οφέλη που αντανακλώνται τόσο στο σώμα και την ψυχολογία μας, όσο στην επιδερμίδα και στα μαλλιά μας.
Κλεοπάτρα Ζώγα, Φαρμακοποιός
Φαρμακείο Δέσποινα Λαζαρίδη

About the author