Οι Kαλύτερες αντιοξειδωτικές ουσίες

Οι Kαλύτερες αντιοξειδωτικές ουσίες
Οι Kαλύτερες αντιοξειδωτικές ουσίες

Τι ακριβώς είναι η οξείδωση, τι οι αντιοξειδωτικές ουσίες; Τι είναι οι ελεύθερες ρίζες; Ερωτήματα που ακούγονται απαντώνται, αλλά δύσκολα μπορούμε να  συνειδητοποιήσουμε πλήρως. Ο ανθρώπινος οργανισμός εκτελεί πολύπλοκες βιοχημικές αντιδράσεις, που συνολικά αποτελούν τον μεταβολισμό του. Στον μεταβολισμό αυτό τα ελεύθερα ηλεκτρόνια με το στοιχειώδες αρνητικό ηλεκτρικό φορτίο που διαθέτουν, μετακινούμενα από στοιχείο σε στοιχείο οδηγούν σε οξειδώσεις.

Οι οξειδώσεις αυτές, γίνονται σε αλυσιδωτές αντιδράσεις, που καταστρέφουν την λεπτή ισορροπία στην οποία στηρίζεται η ζωτικότητα και η υγεία μας. Η οξείδωση στα μέταλλα εμφανίζεται με την μορφή της σκουριάς. Στον οργανισμό μας, οι οξειδώσεις συμβαίνουν κατά την διαδικασία της λειτουργίας του (π.χ. αναπνοή, πέψη), κατά συνέπεια  παράγονται συνεχώς ελεύθερες ρίζες. Η φύση έχει προνοήσει για την εξουδετέρωση των καταστροφικών αυτών ελευθέρων ριζών μέσω αντιοξειδωτικών μηχανισμών, με ενδογενή αντιοξειδωτικά, όπως αμινοξέα, ένζυμα, ορμόνες τα οποία βέβαια πρέπει να ενισχύονται και από εξωγενείς παράγοντες όπως τροφές, βότανα, βιταμίνες. Γενάτε το ερώτημα, πως εμείς θα θωρακίσουμε τον οργανισμό μας από τις καταστροφικές ελεύθερες ρίζες;
Το «προλαμβάνειν» παρά «θεραπεύειν»  ισχύει και εδώ στο ακέραιο. Αποφυγή άγχους, ψυχοφθόρων καταστάσεων, καπνίσματος, κατανάλωσης αλκοόλ, έντονης σωματικής άσκησης, μολυσμένου περιβάλλοντος, τυποποιημένων τροφίμων με συντηρητικά και χημικά πρόσθετα. Αντίθετα μπορούμε να προλάβουμε  την γέννηση των ελευθέρων ριζών, με  πολύχρωμη διατροφή, πλούσια σε φρούτα, σαλάτες, όσπρια, ξηρούς καρπούς, βότανα και μπαχαρικά, προσπαθώντας να βρισκόμαστε  σε περιβάλλον ψυχικής ισορροπίας, και να φροντίζουμε καθημερινά το ημερήσιο πρόγραμμα να περιλαμβάνει ήπια σωματική  άσκηση. Ροφήματα βοτάνων από  πράσινο τσάι, φασκόμηλο, τίλιο,  χαμομήλι, μέντα, βασιλικό είναι απαραίτητα στη φαρέτρα του αντιοξειδωτικού μας αγώνα.
Τα ταπεινά βότανα, επιτυγχάνουν, μεταξύ πολλών άλλων θαυματουργών διεργασιών να παράγουν αντιοξειδωτικές και αποτοξινωτικές ουσίες, ασπίδες προστασίας της υγείας μας. Το σώμα μας αποτελείται από τρισεκατομμύρια κύτταρα, το μυστικό για να αποφύγουμε ένα μοριακό κυτταρικό χάος, με αλυσιδωτές οξειδώσεις λιπαρών οξέων, πρωτεϊνών,  DNA, ή των μιτοχονδρίων μας, είναι να βάλουμε χρώμα στη διατροφή μας.

Ένας κατάλογος με τα πολυτιμότερα  αντιοξειδωτικά  περιλαμβάνει οπωσδήποτε:
Εσπεριδοειδή (πλούσια πηγή βιταμίνης C )
Καρυκεύματα (γαρύφαλλο, κανέλλα )
Ντομάτες, καρότα (λυκοπένιο, καροτενοειδή )
Αρώνια, goji berries (προανθοκυανιδίνες, πολυφαινόλες)
Μπρόκολο (πηγή βιταμίνης C, φαινόλες, ανθοκυανίνες)
Πράσινο τσάι (πολυφαινόλες)
Ελιές, ελαιόλαδο (πηγή βιταμίνης E)
Σαρδέλες (πηγή Ω3 ,Q10)
Κόκκινο κρασί (πηγή φλαβονοειδών –φαινολών)
Θαλασσινά (πηγή Se )

Τα αντιοξειδωτικά αυτά, στη σωστή δόση, με σωστό τρόπο παραγωγής και παρασκευής, μας προστατεύουν από τις ελεύθερες ρίζες που ευθύνονται για τις μάστιγες της υγείας μας όπως  καρκίνος,  καρδιοαγγειακά, εγκεφαλικά, προβλήματα σε οστά, αρθρώσεις, δέρμα .Ο κατάλογος αυτός  συνεχίζεται με  σοβαρά προβλήματα υγείας, που απειλούν την ζωή μας, προσβάλλοντας τον οργανισμό μας,  σε κυτταρικό ή οργανικό επίπεδο. Τα αντιοξειδωτικά λειτουργούν ως αντίβαρο στη δράση των ελευθέρων ριζών, τις απενεργοποιούν, σταματώντας την καταστροφική δράση τους. Εδώ θα πρέπει να τονισθεί ότι το απαιτούμενο είναι μια ισορροπημένη πρόσληψη, διευκρινίζοντας ότι λήψη υψηλών ποσοτήτων αντιοξειδωτικών  βλάπτει. Η ζωή είναι πολύπλοκο φαινόμενο, που στηρίζεται σε ισορροπίες λεπτεπίλεπτων  βιοχημικών  αντιδράσεων.  Για να απολαύσουμε την ομορφιά και το θαύμα της ζωής απαιτείται προσοχή, αγάπη και σεβασμός στους αυστηρούς κανόνες της μητέρας φύσης… και το (μέτρον) άριστο. Ο ήλιος είναι πηγή ζωής, παρ ’όλα αυτά παρατεταμένη  έκθεση στον ήλιο, θέτει σε κίνδυνο την ίδια μας τη ζωή. Σε αναζήτηση του (μέτρου), λοιπόν σε κάθε βήμα, σε κάθε μας επιλογή.

Ολυμπία Μαγούρη, Φαρμακοποιός

About the author