Προστασία κάτω από τον ήλιο

Προστασία κάτω από τον ήλιο
Προστασία κάτω από τον ήλιο

Πολλά έχουμε ακούσει σχετικά με την ηλιακή ακτινοβολία και το τι πρέπει να κάνουμε για να προφυλαχθούμε από αυτή, χωρίς ωστόσο να τα έχουμε υιοθετήσει στην καθημερινή μας ζωή.

Η ηλιακή ακτινοβολία διακρίνεται στη UVA, τη UVB και τη UVC. Οι UVA είναι οι ακτίνες που περνούν στις βαθύτερες στιβάδες του δέρματος μας και ευθύνονται για την πρόωρη γήρανση, τις βλάβες στο κυτταρικό DNA και τη μείωση της άμυνας του δέρματος (UVA= Ageing). Οι UVB είναι οι ακτίνες εκείνες που μπορούν να προκαλέσουν έγκαυμα και κατ’ επέκταση δερματικούς καρκίνους (UVB=Burning), ενώ οι UVC, αν και πολύ επικίνδυνες, δεν καταφέρνουν να περάσουν στην επιφάνεια της γης.
Οι υπεριώδεις ακτινοβολίες ενεργοποιούν την παραγωγή μελανίνης στο δέρμα. Όσο περισσότερο εκτιθέμεθα στον ήλιο, τόσο μεγαλύτερη είναι η παραγωγή μελανίνης και συνεπώς, τόσο περισσότερο σκουραίνει το δέρμα μας. Ωστόσο, η υπερβολική έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία μπορεί να προκαλέσει εγκαύματα και πιθανότατα καρκίνο. Έτσι, λοιπόν, είναι απαραίτητο να χρησιμοποιούμε αντιηλιακό που θα προστατεύει και από τις ακτίνες UVA και από τις UVB.

Αντηλιακό και
δείκτης προστασίας
Ο δείκτης προστασίας SPF (Sun Protection Factor) ορίζεται ως ο χρόνος που μεσολαβεί προκειμένου να αντιδράσει ένα ευαίσθητο δέρμα κάτω από τον ήλιο, χωρίς αντιηλιακή προστασία, ώστε να μην προκληθεί ερύθημα. Όσο πιο υψηλός είναι ο SPF, τόσο μεγαλύτερη είναι και η προστασία που έχουμε από τον ήλιο, χωρίς αυτό ωστόσο να σημαίνει ότι πρέπει να παραλείπουμε την τακτική ανανέωσή του.
ι ο φωτότυπός μου;
Ποιος είναι ο φωτότυπός μου;
Επιλέγουμε πάντα αντηλιακό σύμφωνα με το φωτότυπό μας.
Φωτότυπος 1: Σε αυτόν το φωτότυπο ανήκουν άτομα με ωχρό ανοιχτόχρωμο δέρμα και φακίδες, ξανθά ή κόκκινα μαλλιά και γαλανά ή πράσινα μάτια. Τα άτομα αυτά καίγονται πάντα από τον ήλιο και δεν μαυρίζουν εύκολα. Απαραίτητο είναι να χρησιμοποιούν αντιηλιακό με SPF 50, τόσο στην πόλη, όσο και στη θάλασσα.
Φωτότυπος 2: Πρόκειται για άτομα με ανοιχτόχρωμη επιδερμίδα, ξανθά ή ανοιχτά καστανά μαλλιά και γαλανά μάτια. Τα άτομα αυτά συνήθως καίγονται και κοκκινίζουν στον ήλιο, ενώ σταδιακά το δέρμα τους μπορεί να μαυρίσει. Μπορούν να χρησιμοποιήσουν αντιηλιακό με SPF 30 για την πόλη, απαραίτητο όμως είναι να χρησιμοποιήσουν αντιηλιακό με SPF 50 για τη θάλασσα.
Φωτότυπος 3: Σε αυτόν το φωτότυπο ανήκουν οι πιο σκουρόχρωμες επιδερμίδες, με σκούρα ξανθά ή καστανά μαλλιά, ενώ το χρώμα ματιών μπορεί να διαφέρει. Αυτού του τύπου η επιδερμίδα σκουραίνει στον ήλιο και μαυρίζει, ενώ σπάνια μπορεί να προκληθούν εγκαύματα. Συνιστάται η χρήση αντιηλιακού με SPF 30, τόσο για την πόλη, όσο και για τη θάλασσα.
Φωτότυπος 4: Χαρακτηρίζεται ως «ασιατική χροιά» και αφορά άτομα με ανοιχτό καστανό δέρμα, ανοιχτά ή σκούρα καστανά μαλλιά και σκουρόχρωμα μάτια. Η επιδερμίδα αυτή μαυρίζει εύκολα, σπάνια καίγεται, ενώ το μαύρισμα διαρκεί για αρκετό καιρό. Συνιστάται η χρήση αντιηλιακού με SPF 20 για την πόλη και με SPF 30 για τη θάλασσα.
Φωτότυπος 5: Σκούρα επιδερμίδα, σκουρόχρωμα μαλλιά και μάτια. Τα άτομα αυτά δεν καίγονται σχεδόν ποτέ, ενώ μαυρίζουν πάρα πολύ εύκολα. Αντιηλιακό με SPF 15-20 μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για την πόλη, αλλά και για τη θάλασσα.

Πώς να χρησιμοποιείτε σωστά την αντιηλιακή κρέμα σας
Επιλέξτε το αντιηλιακό σας ανάλογα με το φωτότυπό σας.
Φορέστε το 20 λεπτά πριν από την έκθεσή σας στον ήλιο επιτρέποντας έτσι στα φίλτρα να δράσουν καλύτερα.
Απλώστε μια γενναία ποσότητα αντιηλιακού σε στεγνό δέρμα.
Μην ξεχνάτε να βάζετε αντιηλιακό σε κάθε σημείο που εκτίθεται στον ήλιο (χέρια, ώμοι, χείλη, μύτη, αυτιά, πέλματα, παλάμες).
Ανανεώνετε το αντιηλιακό σας κάθε 2 ώρες περίπου ή μετά από κάθε βουτιά, έντονη εφίδρωση ή σκούπισμα με την πετσέτα.

Tips για την προστασία
από τον ήλιο
Αποφύγετε τον ήλιο μεταξύ δώδεκα το μεσημέρι με τέσσερις το απόγευμα.
Χρησιμοποιήστε σωστά το αντιηλιακό σας.
Φορέστε το αντιηλιακό σας 20 λεπτά πριν από την έκθεσή σας στον ήλιο.
Ανανεώνετε τακτικά το αντιηλιακό σας κάθε μιάμιση με δύο ώρες .
Θυμηθείτε ότι τα αντιηλιακά που είναι ανθεκτικά στο νερό (water resistant) χρειάζονται ανανέωση μετά από 40 λεπτά, ενώ τα αδιάβροχα (waterproof) μετά από 80 λεπτά.
Μην ξεχνάτε να φοράτε γυαλιά ηλίου και καπέλο.
Χρησιμοποιήστε το αντιηλιακό σας, ακόμα και όταν έχει συννεφιά.
Μη χρησιμοποιείτε αρώματα, πριν πάτε στη θάλασσα, καθώς μπορεί να δημιουργηθούν κηλίδες.
Βάλτε λίγο αντιηλιακό μαλλιών σε βαμμένα μαλλιά, για να διατηρήσουν το χρώμα τους.
Μην ξεχνάτε να απλώνετε λίγο αντιηλιακό και στα χείλη.
Χρησιμοποιήστε αντιηλιακό σε παιδιά ηλικίας άνω των 6 μηνών.
Καταναλώνετε τροφές πλούσιες σε λυκοπένιο (ντομάτα, βερίκοκα, καρπούζι, πεπόνι), το οποίο προστατεύει το δέρμα από τις ακτίνες UV, καθώς και πράσινο τσάι, που βοηθάει στις βλάβες του DNA, που προκαλούνται από την υπεριώδη ακτινοβολία.
Μόλις γυρίσετε από το μπάνιο, απλώστε μια ενυδατική κρέμα (after sun) σε πρόσωπο και σώμα.
Αποφύγετε την υπερβολική έκθεσή σας στον ήλιο εάν είστε έγκυος, καθώς είναι πολύ πιθανόν να δημιουργηθούν διαταραχές στη μελάχρωση του δέρματος (μέλασμα), ακόμα και στα αγγεία.

Προστατέψτε τα παιδιά από τον ήλιο
Το δέρμα του παιδιού θεωρείται αρκετά ευαίσθητο στην υπεριώδη ακτινοβολία, καθώς δεν έχουν προλάβει να αναπτυχθούν πλήρως τα μελανοκύτταρα που θα συνθέσουν την απαραίτητη μελανίνη. Επίσης, η ηλιακή ακτινοβολία μπορεί να ευθύνεται για πιθανές, μη αναστρέψιμες βλάβες που δημιουργούνται στο DNA των κυττάρων της επιδερμίδας, που μπορεί προοδευτικά να οδηγήσουν σε καρκίνο του δέρματος και μελάνωμα.

Ακολουθώντας τις παρακάτω συμβουλές, θα προστατέψετε το παιδί σας αποτελεσματικά από τον ήλιο.
Χρησιμοποιήστε αντιηλιακά με SPF 25 για βρέφη ηλικίας από 6 έως 12 μηνών. Για παιδιά μεγαλύτερων ηλικιών προτιμήστε SPF 50 και μην παραλείπετε να το ανανεώνετε τακτικά, τουλάχιστον κάθε 2 ώρες ή μετά από κάθε βουτιά στη θάλασσα.
Αποφύγετε την έκθεση των παιδιών στον ήλιο μεταξύ δώδεκα το μεσημέρι με τέσσερις το απόγευμα, όταν δηλαδή οι ηλιακές ακτίνες είναι κάθετες.
Καλύψτε επιμελώς σπίλους που πιθανόν να έχει το παιδί σας με επαρκή ποσοότητα αντιηλιακού.
Φορέστε ελαφριά ρούχα στα παιδιά καλύπτοντας όσο το δυνατόν το μεγαλύτερο μέρος του σώματός τους και βεβαιωθείτε ότι η ύφανση είναι τέτοια που δεν τα διαπερνά η ηλιακή ακτινοβολία.
Μην ξεχνάτε να τους φορέσετε (καλής ποιότητας) γυαλιά ηλίου και καπέλο.
Παιδιά ηλικίας κάτω των 6 μηνών δεν θα πρέπει να εκτίθενται στον ήλιο, αφού το δέρμα τους είναι πολύ ευαίσθητο.
Εκπαιδεύστε το παιδί σας να κάνει σωστή και τακτική χρήση του αντηλιακού.

Μαργαρίτα Φατσέα

Φαρμακοποιός

About the author