Σοκολάτα: H γλυκιά απόλαυση του χειμώνα

Σοκολάτα: H γλυκιά απόλαυση του χειμώνα
Σοκολάτα: H γλυκιά απόλαυση του χειμώνα

Η σοκολάτα είναι μια απόλαυση με αμφιλεγόμενες επιπτώσεις στον οργανισμό μας. Η παθιασμένη σχέση των ανθρώπων με το κακάο ξεκίνησε πριν από τρεις χιλιάδες χρόνια περίπου. Οι πολιτισμοί της Νοτίου Αμερικής, Μάγιας και Αζτέκοι, έφτιαξαν το πρώτο ρόφημα από σπόρους κακάο (κακαόδενρο) και του έδωσαν το όνομα «xocolātl». Η λατινική επιστημονική ονομασία του δέντρου κακάο είναι theobroma cacao, από την ελληνική ρίζα «βιβρώσκω», αν και στο άκουσμα δεν δημιουργεί ευχάριστους συνειρμούς, στην πραγματικότητα theobroma σημαίνει «τροφή των θεών»!

Μύθοι λένε πως ήταν το γλυκό των «θεών» και ότι το έπιναν ζεστό σε μορφή ροφήματος, στο οποίο πρόσθεταν και άλλα μπαχαρικά, και θεωρούσαν ότι ήταν χωνευτικό, δυναμωτικό και το καλύτερο φάρμακο εκείνης της εποχής, που μπορούσε να γιατρέψει κάθε αρρώστια.

Μετά την ευρωπαϊκή ανακάλυψη της Αμερικής, η σοκολάτα έγινε πολύ δημοφιλής στον ευρύτερο κόσμο και η ζήτηση της αυξήθηκε σημαντικά.

Στο μυαλό των περισσότερων όταν την καταναλώνουν γεμίζει με συναισθήματα απόλαυσης αλλά και ενοχών. Παρόλα αυτά, στο άρθρο αυτό θα δούμε που μας ωφελεί και που μπορεί να μας βλάψει η σοκολάτα !!!

Πάμε να δούμε τα πλεονεκτήματα της σοκολάτας:

  1. Βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος

Το κακάο έχει αντιθρομβωτικές και αντιπηκτικές ιδιότητες, αυξάνοντας τη ροή και κυκλοφορία του αίματος. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η ζεστή σοκολάτα βοήθησε να βελτιωθεί η ροή του αίματος σε μέρη του εγκεφάλου όπου χρειαζόταν. Καθώς επιπλέον, οι διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου χρειάζονται περισσότερη ενέργεια για να ολοκληρώσουν τα καθήκοντά τους, οπότε και χρειάζονται μεγαλύτερη ροή αίματος. Αυτή η σχέση, που ονομάζεται νευροαγγειακή σύζευξη, μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε ασθένειες όπως η νόσος του Alzheimer.

  1. Εμποδίζει τη μείωση της απώλειας μνήμης

Επιστημονικές έρευνες έχουν αποδείξει πως βοηθά στην καταπολέμηση του άγχους και παράλληλα ενισχύει τη μνήμη. Γι’ αυτό, λοιπόν, τον λόγο οι ψυχολόγοι την προτείνουν σε μαθητές, όταν είναι σε περίοδο εξετάσεων. Η κατανάλωση δύο φλιτζανιών ζεστής σοκολάτας την ημέρα, θα μπορούσε να βοηθήσει να διατηρηθεί ο εγκέφαλος υγιής και να μειωθεί η απώλεια της μνήμης στους ηλικιωμένους.

  1. Βοηθά στην όραση

Ερευνητές του Πανεπιστημίου Ρέντινγκ, κάνοντας μια μικρή μελέτη το 2011, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η σοκολάτα αυξάνει τη ροή του αίματος και στον αμφιβληστροειδή χιτώνα του ματιού, βελτιώνοντας έτσι και την όρασή μας.

  1. Μειώνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού

Σουηδική έρευνα του 2011 έδειξε ότι οι γυναίκες που καταναλώνουν περισσότερα από 45 γραμμάρια σοκολάτας την εβδομάδα, παρουσιάζουν κατά 20% μικρότερο κίνδυνο για εγκεφαλικό, σε σχέση με τις υπόλοιπες που καταναλώνουν λιγότερα από 9 γραμμάρια.

 

  1. Απόκτηση μιας πιο υγιούς καρδιάς

Κι όμως, όσο κι αν μοιάζει απίστευτο, το «απαγορευμένο» τόσα χρόνια γλυκό δρα βοηθητικά στη μείωση της αρτηριακής πίεσης, της κακής LDL χοληστερόλης, μειώνοντας κατ’ επέκταση τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιακών παθήσεων. Ένας από τους λόγους που την καθιστούν τόσο φιλική προς την καρδιά μας είναι οι αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές της, οι οποίες μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών προβλημάτων. Η τελευταία έρευνα υποστηρίζει ότι η σοκολάτα έχει καρδιαγγειακά οφέλη. Σε μια σουηδική μελέτη, όσοι έτρωγαν μία ή δύο μερίδες μαύρης σοκολάτας κάθε εβδομάδα μείωσαν τον κίνδυνο για καρδιακή ανεπάρκεια κατά το ένα τρίτο.

  1. Μπορεί να απαλύνει το βήχα

Ένα συστατικό που βρίσκουμε στη σοκολάτα ονόματι θεοβρομίνη φαίνεται να μειώνει τη δραστηριότητα του πνευμονογαστρικού νεύρου, του μέρους του εγκεφάλου που πυροδοτεί τον ασταμάτητο βήχα.

  1. Μείωση της χοληστερόλης

Η κατανάλωση σοκολάτας μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των επιπέδων χοληστερόλης, χαμηλής πυκνότητας λιποπρωτεϊνών (LDL), γνωστών και ως “κακών λιπών”. Η τακτική κατανάλωση ράβδων σοκολάτας που περιέχουν PS και CF, ως μέρος μιας δίαιτας χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, μπορεί να υποστηρίξει την καρδιαγγειακή υγεία μειώνοντας τη χοληστερόλη και βελτιώνοντας την αρτηριακή πίεση.

  1. Βοηθά στην ψυχολογία και καταπολεμά το στρες

Πιστεύω ότι, δεν υπάρχει άνθρωπος εκεί έξω που να μπορεί να ισχυριστεί ότι ένα κομματάκι σοκολάτας δεν τον κάνει να αισθανθεί λίγο καλύτερα. Η ευχαρίστηση που παίρνουμε από τις τροφές αποτελεί ένα μέρος των απολαύσεων της ζωής και η σοκολάτα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της λίστας αυτών των τροφών, κάνοντάς μας καλό και σε καταστάσεις στρες. Η μαύρη σοκολάτα είναι ένα από τα καλύτερα φυσικά αντικαταθλιπτικά, καθώς έχει παρατηρηθεί πως καταφέρνει αύξηση της σεροτονίνης στον εγκέφαλο.

  1. Σοκολάτα και εγκυμοσύνη

Οι γυναίκες που κατανάλωναν σοκολάτα καθημερινά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης ανέφεραν ότι ήταν καλύτερα σε θέση να χειριστούν το άγχος από ότι οι μητέρες που απείχαν. Ακόμη, η κατανάλωση 30 γραμμαρίων σοκολάτας καθημερινά, μπορεί να ωφελήσει σημαντικά στην εμβρυϊκή ανάπτυξη.

10. Μειώνει το αίσθημα της πείνας

Λόγω του ότι έχει υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, η μαύρη σοκολάτα μπορεί να διώξει την πείνα μας για περισσότερη ώρα, έτσι ώστε στη συνέχεια να φάμε λιγότερο.

11. Εμποδίζει την εμφάνιση διαβήτη

Μια μικρή ιταλική μελέτη του 2005 έδειξε ότι οι τακτικοί καταναλωτές σοκολάτας αυξάνουν την ευαισθησία της ινσουλίνης, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη στο μέλλον. Ο λόγος είναι τα φλαβονοειδή της σοκολάτας, αντιοξειδωτικά που αυξάνουν την παραγωγή μονοξειδίου του αζώτου, βοηθώντας στον έλεγχο ευαισθησίας της ινσουλίνης.

12. Μας κρατά σε εγρήγορση

Η σοκολάτα περιέχει μικρές ποσότητες καφεΐνης που αποτελεί διεγερτικό για το κεντρικό νευρικό σύστημα. Σύμφωνα με βρετανική μελέτη, ένα κομματάκι θα αυξήσει τη ροή του αίματος στον εγκέφαλό σας και θα σας αφυπνίσει, τονώνοντας τις εγκεφαλικές σας λειτουργίες και αφήνοντάς σας σε ετοιμότητα, έτσι ώστε να τα καταφέρετε καλύτερα σε διάφορα καθήκοντα.

 

Ωστόσο θα πρέπει να δούμε και τα μειονεκτήματα κατανάλωσης σοκολάτας, τα οποία είναι:

  1. Σοκολάτα και εθισμός

Η σοκολάτα και τα προϊόντα κακάου είναι εθιστικά. Αυτό οφείλεται στο ότι περιέχουν κάποιες ουσίες που σχετίζονται με τον εθισμό (όπως λόγου χάρη η n-arclethanolamines που περιέχεται και στην κάνναβη). Έτσι, αν την συνηθίσουμε, τότε έχουμε μία γλυκιά σχέση εξάρτησης μαζί της και δύσκολα θα την αρνηθούμε.

  1. Αύξηση του σωματικού βάρους

Η σοκολάτα μπορεί να βλάψει σε κάποιο βαθμό, επειδή είναι επεξεργασμένη και περιέχει πρόσθετα συστατικά (όπως ζάχαρη) που την κάνει λιγότερο ωφέλιμη. Είναι πλούσια σε ενέργεια και διεγείρει το φαινόμενο της παχυσαρκίας στον οργανισμό μας, αν δεν αυξήσουμε τη δραστηριότητά μας. Αντιθέτως, η μαύρη σοκολάτα, λέγεται “υγείας” διότι περιέχει πολύ περισσότερο κακάο και λιγότερα πρόσθετα συστατικά, καθιστώντας την, όντως πιο υγιεινή!!!

  1. Στοματική Υγιεινή

Δεδομένου ότι η σοκολάτα αφενός περιέχει ζάχαρη και αφετέρου είναι αγαπητό έδεσμα των παιδιών, θεωρείται ότι κάνει κακό στην υγιεινή των δοντιών τους, όταν δε συνοδεύεται από το συχνό καθαρισμό τους.

  1. Σοκολάτα και ακμή (Σπυράκια)

Όλοι γνωρίζουμε ότι η σοκολάτα είναι αυτή που φουντώνει την ακμή και τα σπυράκια. Πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι δεν είναι υπεύθυνη η σοκολάτα. Αυτό που είναι υπεύθυνο, είναι κάποιες επιπρόσθετες ουσίες που περιέχει, όπως η ζάχαρη, το σιρόπι καλαμποκιού και άλλοι υδατάνθρακες.

 

  1. Υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες

Η σοκολάτα είναι πλούσια σε θερμίδες. Μια ράβδος 40γρ σοκολάτας γάλακτος περιέχει 235 θερμίδες. Η κατανάλωση πάρα πολλών τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες μπορεί να οδηγήσει στην παχυσαρκία.

 

  1. Υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά

Μεταξύ των μειονεκτημάτων της κατανάλωσης σοκολάτας δεν είναι μόνο το υψηλό σε ολικό λίπος αλλά και το υψηλό σε κορεσμένα λίπη. Κάθε μερίδα σοκολάτας 40γρ περιέχει 8,14 γραμμάρια κορεσμένου λίπους, ένα είδος λίπους που μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Τα κορεσμένα λίπη μπορούν να αυξήσουν τα επίπεδα της “κακής” LDL χοληστερόλης. Η ίδια μερίδα μαύρης σοκολάτας περιέχει 10,8 γραμμάρια κορεσμένου λίπους, αλλά η Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ εξηγεί ότι τα λίπη στη μαύρη σοκολάτα προέρχονται από το βούτυρο κακάο και δεν αυξάνουν τα επίπεδα χοληστερόλης, σε αντίθεση με τα λίπη της σοκολάτας γάλακτος που είναι κυρίως γαλακτοκομικά.

 

  1. Χαμηλή σε βιταμίνες και ορυκτά

Η σοκολάτα αποτελείται από λίγες ωφέλιμες θρεπτικές ουσίες και δεν αποτελεί σημαντική πηγή βιταμινών. Παρέχει μόνο το 8% της ημερήσιας πρόσληψης ασβεστίου και το 2% της καθημερινής πρόσληψης σιδήρου.

 

Τέλος, να αναφέρουμε πληροφοριακά πως η σοκολάτα βλάπτει τα ζώα.

Θυμηθείτε ότι, θα πρέπει η κατανάλωσή της να γίνεται με μέτρο. Μια ποσότητα των 30γρ είναι αρκετή για να ικανοποιήσει την επιθυμία σας για γλυκό και ταυτόχρονα να βοηθήσει στην ομαλή λειτουργία του οργανισμού.

 

About the author