Τρόποι αντιμετώπισης της ξηρότητας του δέρματος

Τρόποι αντιμετώπισης της ξηρότητας του δέρματος
Τρόποι αντιμετώπισης της ξηρότητας του δέρματος

Το δέρμα μας είναι το μεγαλύτερο όργανο του σώματός μας, καθώς καλύπτει ολόκληρη την επιφάνειά του και αντιπροσωπεύει το 16% του συνολικού του βάρους. Είναι η βασική ασπίδα θωράκισής μας από εξωγενείς «εισβολείς», μας προστατεύει από την ηλιακή ακτινοβολία, χάρη στη μελανίνη, ρυθμίζει τη θερμοκρασία του σώματός μας ελέγχοντας την αποβολή θερμότητας, συμμετέχει στη σύνθεση της βιταμίνης D και διενεργεί την άδηλη αναπνοή. Για να είναι σε θέση να ανταποκρίνεται σωστά σε όλες αυτές τις λειτουργίες, ικανή και αναγκαία προϋπόθεση αποτελεί η σωστή ενυδάτωσή του.

Πώς όμως μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι εξασφαλίζουμε στο δέρμα μας τα απαραίτητα επίπεδα ενυδάτωσης, ώστε να αποφεύγουμε ή και να αντιμετωπίζουμε τη δερματική ξηρότητα; Η νούμερο ένα απάντηση και το βασικό μυστικό είναι η διατροφή μας και η κατανάλωση νερού, διότι, όπως υποστηρίζουν και οι δερματολόγοι, ένα υγιές και ενυδατωμένο δέρμα φτιάχνεται από μέσα προς τα έξω. Παρόλο που η τυπική συμβουλή είναι οκτώ ποτήρια την ημέρα, μερικές φορές μπορεί να χρειαστεί λίγο παραπάνω, ιδίως δε σε ανθρώπους, που η καθημερινή τους διατροφή περιλαμβάνει καφεϊνούχα ροφήματα ή αλκοολούχα ποτά. Αμέσως επόμενος και εξίσου σημαντικός παράγοντας ενυδάτωσης του δέρματός μας είναι η κατανάλωση των απαραίτητων λιπαρών οξέων. Αυξάνοντας την κατανάλωση «υγιεινών λιπαρών», επίσης γνωστών ως «βασικά λιπαρά οξέα» καταπολεμάται η ξηρή επιδερμίδα του σώματος. Τα λιπαρά ψάρια, όπως ο σολομός, ο τόνος, το σκουμπρί, καθώς επίσης κα οι ξηροί καρποί, όπως αμύγδαλα, καρύδια, φιστίκια «μπραζίλ» είναι πολύ χρήσιμα για το σκοπό αυτόν. Τελευταίο σκαλί στο κομμάτι της διατροφής αποτελεί η τροφοδότηση του οργανισμού μας με διάφορα θρεπτικά συστατικά, που έχει ανάγκη και τα οποία με τη σειρά τους θα συντελέσουν στην καλή υγεία του δέρματός μας και την καταπολέμηση της ξηρότητάς του. Η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε βιταμίνες Α, Ε, D, μπορεί να βοηθήσει κατά τους κρύους μήνες. Τα καρότα, οι ντομάτες, οι γλυκοπατάτες, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα εσπεριδοειδή, το μπρόκολο είναι εξαιρετικές πηγές των βιταμινών αυτών. Εξάλλου, κυκλοφορούν και στο χώρο του φαρμακείου πάρα πολλά είδη συμπληρωμάτων διατροφής τα οποία περιέχουν μέρος ή και συνδυασμό των απαραίτητων αυτών βιταμινών. Σε ό,τι αφορά στα δερμοκαλλυντικά που χρησιμοποιούνται ευρέως για την καταπολέμηση της ξηρότητας του δέρματος, ιδανικά είναι εκείνα που περιέχουν ήπιες δραστικές χημικές ουσίες, λίγα συντηρητικά και αν είναι δυνατόν καθόλου αλκοόλ, διότι όλα αυτά μπορούν να ερεθίσουν περαιτέρω το ξηρό ταλαιπωρημένο δέρμα. Στο σημείο αυτό, να υπογραμμίσουμε ότι καλό θα ήταν να ρίξουμε μία ματιά στα συστατικά που, βάσει νόμου, αναγράφονται υποχρεωτικά στο πίσω μέρος της συσκευασίας τού κάθε καλλυντικού ή να συμβουλευτούμε το δερματολόγο ή το φαρμακοποιό μας.
Οι καλύτερες ενυδατικές κρέμες προσώπου και σώματος αναγκαίο είναι να περιέχουν βιταμίνες Α, Ε ή D. Διάφορα αιθέρια έλαια με επουλωτικές και αντισηπτικές ιδιότητες, όπως το αιθέριο έλαιο μύρου, το αιθέριο έλαιο γεράνι, το αιθέριο έλαιο νιαούλι μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στην επανόρθωση του ξηρού δέρματος. Επομένως μία ενδιαφέρουσα και σίγουρα οικονομικότερη λύση αποτελούν και τα γαληνικά σκευάσματα που παρασκευάζονται στο εργαστήριο του φαρμακείου τα οποία, λόγω του ότι είναι εξατομικευμένα, υπάρχει η δυνατότητα παρασκευής τους με τέτοιον τρόπο, ώστε να εξειδικεύονται στο πρόβλημα ξηρότητας του κάθε ασθενούς και να παρέχουν τόσο ψηλά επίπεδα ενυδάτωσης, όσο χρειάζεται.

TIPS
Να χρησιμοποιούμε ένα ήπιο σαπούνι ή ένα ενυδατικό αφρόλουτρο και να αποφεύγουμε τα πολύ σκληρά σαπούνια.
Δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε πολύ ζεστό νερό, διότι αφυδατώνει την επιδερμίδα μας, ή έστω εάν δυσκολευόμαστε να κάνουμε μπάνιο με χλιαρό νερό.

Αθηνά Κωνσταντινοπούλου
Βοηθός Φαρμακείου
Φαρμακείο Δέσποινα Σ. Καφαντάρη

About the author